Binnen iConneqt kun je testen welke mailing het beste scoort. Zo ben je door middel van een splittest in staat om vooraf aan het versturen van een e-mailcampagne te testen welke onderwerpszin het best scoort (Openings Rate) of om te testen binnen welke mail (inhoud/vormgeving) het meest op de links wordt geklikt.

 

Stappenplan ontwikkelen splittest

  1. Ga naar Emailcampagnes > Testen (hier kun je tevens  al de bestaande splittesten opnieuw versturen, aanpassen, kopiëren of verwijderen).
  2. Klik op het plusje om een nieuwe splittest te ontwikkelen.
  3. Je komt nu op een pagina met de Splittest instellingen. Eerst voorzie je de splittest van een naam. Deze naam wordt enkel en alleen intern binnen iConneqt gebruikt.
  4. Kies vervolgens minimaal twee e-mailcampagnes die je met elkaar wilt meten. Om de verschillende variabelen (onderwerptekst, vormgeving etc.) te testen, maak je dus vooraf aan de splittest twee verschillende versies van je campagne aan. Deze selecteer je hier. Je kunt rechts op preview klikken als je de campagne nogmaals wilt bekijken. Daarna selecteer je wat je wilt meten. Je kunt hierbij uit twee opties kiezen: het aantal mensen dat de e-mail opent of het aantal mensen dat op een link heeft geklikt.
  5. Als laatste kies je welke test je wilt uitvoeren. Je kunt ervoor kiezen om na de test eerst zelf de resultaten in te zien of de winnende e-mailcampagne na de test automatisch gelijk door te sturen naar je gekozen relaties. Wanneer je kiest voor de tweede optie stel je een percentage in van het te verzenden bestand waaruit je testgroep wordt samengesteld.
  6. Als je tevreden bent, klik je op de button onderaan Sla op en verstuur. Je splittest is dan succesvol aangemaakt en je kunt selecteren aan wie je de splittest wilt versturen. Je kunt daarbij kiezen voor één of meerdere database(s) of selectie(s). Het versturen werkt op dezelfde wijze als het versturen van een ‘normale’ emailcampagne.

 

Let op: Testen gebeurt in een separaat gedeelte binnen iConneqt. De testoptie is dan ook alleen bedoeld om echt te testen. Dit doe je met relatief kleine bestanden (een percentage van je te verzenden bestand) van maximaal een paar duizend e-mailadressen. Zorg er wel voor dat de testgroepen representatief zijn in verband met het trekken van conclusies. Wanneer je toch grote bestanden gaat verzenden zal de verzendsnelheid aanzienlijk lager zijn.