Op de pagina Databases kun je bij Relaties importeren relaties vanaf jouw computer importeren naar je database(s). Dit kan bijvoorbeeld een ledenbestand zijn of wanneer er geen koppeling is tussen iConneqt en de webshop, kunnen dit ook klanten zijn. Hieronder staan de stappen van het importeren kort uitgelegd, daarna volgt een uitgebreidere uitleg.

 

Stappen importeren relaties

  1. Ga op het dashboard naar databases > relaties importeren.
  2. Kies de database waarin de relaties geïmporteerd moeten worden.
  3. Op de volgende pagina kun je voor bepaalde importopties kiezen (zie verdere uitleg onder Import details).
  4. Kies bij Import bestand voor het bestand dat je wil importeren (let op: dit moet een CSV-bestand zijn)
  5. Geef aan waar dit import bestand vandaan komt (bijv. vanuit de webshop. Dit is nodig in verband met de nieuwe privacywet)
  6. Ga naar de volgende pagina en koppel de velden (headers) vanuit jouw importbestand aan de kenmerkvelden binnen iConneqt. Wanneer de velden precies overeenkomen, wordt dit automatisch gedaan.
  7. Klik op Start importeren.
  8. Je krijgt nu het resultaat van de import te zien (o.a. wanneer er foutieve e-mailadressen tussen staan. Controleer in dit geval of alle informatie juist is overgekomen).

Import details

  • Status van relaties
    Hier kun je kiezen wat de status van de geïmporteerde relaties moet zijn. Deze blijft over het algemeen op bevestigd staan, tenzij de relaties zichzelf nog moeten bevestigen bijvoorbeeld per mail. In dit geval kies je hier voor ‘Niet bevestigd’. Het kan ook voorkomen dat je afgemelde relaties importeert. In dit geval kies je hier voor ‘Afgemeld + bevestigd’. Deze relaties zullen dan in de database staan als afgemeld en worden niet gemaild.
  • Bij bestaande relatie
    Hier kun je ervoor kiezen op welke manier een bestaande relatie geïmporteerd moet worden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen een bestaande relatie over te slaan of alle gegevens te overschrijven.
  • Verplichte velden
    Wil je er zeker van zijn dat iedereen bijvoorbeeld zijn voornaam heeft ingevuld? Maak het kenmerkveld in iConneqt verplicht en dan zal het systeem controleren of dit verplichte veld bij iedere relatie in het import bestand staat ingevuld.
  • Activeren
    Vink dit aan als alle relaties uit het import bestand als ‘actief’ geïmporteerd moeten worden. Dit betekent dat de eerder afgemelde relaties worden overschreden en weer op actief worden gezet.
  • Autoresponders
    Zijn er autoresponders ontwikkeld (bijvoorbeeld een verjaardagsmail) welke deze relaties ook moeten ontvangen? Vink dit vakje dan aan om hen toe te voegen aan de autoresponders.

 

Bestandsgegevens

  • Bevat headers
    Hier geef je aan of het document wordt ingedeeld volgens titels. Deze titels dien je van elkaar te scheiden door een scheidingsteken, als voorbeeld: Emailadres, Naam, Geslacht
  • Veldverdeler
    Hier kies je met welk soort teken je de velden of kolommen van elkaar gescheiden houdt. In CSV-bestanden is dit standaard een komma. Zorg ervoor dat er in de velden van je importbestand geen komma’s staan. Vervang elke komma die je tegenkomt met een spatie.
  • Importbestand
    Hier kan je het bestand selecteren vanaf jouw pc of laptop om de relaties te importeren.
  • Waar komt deze export vandaan?
    Volgens de laatste wet en regelgeving m.b.t. de AGV dien je aan te geven waar jouw contacten vandaan komen. Hoe ben je aan deze gegevens gekomen. Hoe is het bestand verkregen? Dit is van invloed op de aflevering van je e-mailcampagnes.