Statistieken worden bijgehouden van mailings, autoresponders, databases en gebruikers. De eerste optie Mailingstatistieken Naamloos geeft je een overzicht van al je e-mailcampagnes met de daarbij behorende statistieken. Deze kun je hier bekijken, doorsturen, afdrukken en verwijderen.

Als je de statistieken wilt bekijken van een e-mailcampagne, klik je links van de gewenste mailing op het icoontje met het oogje Bekijken.  Er verschijnt nu een pagina met verschillende buttons bovenaan. Je kunt bovenaan deze pagina’s op Rapport afdrukken klikken als je het desbetreffende rapport ook hardcopy wilt.

 

Samenvatting

De eerste button Samenvatting geeft je een beknopt overzicht van de statistieken van je e-mailcampagne. De Campagne kerncijfers bevatten globale gegevens over de verzending van je campagne. De S.A.M.E. kerncijfers geven je door middel van percentages inzicht in het succes van je verstuurde campagne. Deze kerncijfers zijn onder te verdelen in afleveringsstatistieken, openstatistieken en klikstatistieken, die weer bestaan uit verschillende onderdelen. Klik hier voor een uitgebreide uitleg van de S.A.M.E. kerncijfers.

Onderaan de pagina bevindt zich een afbeelding van een laptop, een tablet en een smartphone. Hierin worden percentages weergegeven. Deze percentages geven aan hoe vaak je e-mailcampagne is geopend per apparaat. Tot slot vind je onderaan een overzicht van de meest geklikte links van je campagne en een grafiek die je inzicht geeft in de tijdstippen waarop je campagne is geopend.

 

Overige buttons

  • Open
    De tweede button Open geeft je een overzicht van de mailopeningen. Je vindt hier ook een grafiek die je inzicht geeft in de tijdstippen waarop je campagne is geopend. Ook kun je zoeken op individuele openingen door middel van het invoeren van een naam of e-mailadres.
  • Linkklik
    De derde button Linkklik geeft je een overzicht van het aantal linkkliks van de campagne door middel van bijvoorbeeld een grafiek en een top 10 van je linkkliks.
  • Verzending
    De vierde button Verzending laat zien hoeveel bounces je campagne heeft opgeleverd en geeft je informatie over deze bounces. Er wordt hierbij een verschil gemaakt tussen soft- en hard bounces. Ook kan je hier het aantal afmeldingen terugvinden.
  • Doorstuur
    De vijfde button weergeeft een lijst van de doorgezonden mails en de individuele doorzenders.
  • Apparaten
    De zesde button Apparaten geeft een overzicht van het aantal openingen van de campagne per apparaat. Dit wordt weergegeven in percentages. Het kan hier gaan om een laptop, telefoon, smart TV, spelcomputer etc.
  • Analyse
    De zevende button geeft je aan de hand van verschillende grafieken een korte samenvatting van verschillende statistieken.
  • Heatmap
    De laatste button bevat de Heatmap. Met behulp van de heatmap kun je visueel snel de vormgeving van je campagne beoordelen op doeltreffendheid. Dit is voornamelijk handig wanneer je op meerdere plekken een call to action hebt met dezelfde link. Je kunt hier in één oogopslag zien welke posities van je geplaatste links de meeste linkkliks opleveren. Dit wordt weergegeven aan de hand van een kleurenschaal. Let hierbij wel op dat het aantal linkklinks niet alleen afhankelijk is van de positie van de link, maar bijvoorbeeld ook van de inhoud van de link of de vormgeving ervan. De heatmap kun je zien als een extra hulpmiddel voor het optimaliseren van het effect van je campagnes.