Binnen iConneqt zijn er vele mogelijkheden om selecties te maken. Deze selecties kunnen onder andere gemaakt worden op basis van kenmerkvelden en datumvelden, maar ook op basis van aanwezigheid bij events, aangekochte producten (wanneer de webshop is gekoppeld met iConneqt) of abonnementsvormen.

 

Stappenplan selectie maken

  1. Ga naar Maak selectie op het iConneqt dashboard.
  2. Geef de selectie een herkenbare naam (bijvoorbeeld: Aanwezigen Event 17 oktober 2018).
  3. Wanneer je wilt dat de selectie continu wordt geüpdatet (real-time), vink je de optie Auto-update selectie aan.
    Zo niet, dan laat je dit vinkje uitstaan. Let er in dit geval wel op dat je de selectie zo nu en dan actualiseert.
  4. Kies de database waarop de selectie gemaakt moet worden.
  5. Bij Selectie criteria kun je nu aangeven waar een relatie aan moet voldoen (zie een uitgebreide uitleg onder Selectie criteria).
  6. Kies of de relaties alleen in deze selectie mogen komen als zij actief zijn door de laatste optie ‘Alleen actieve relaties’ aan te vinken.
  7. Klik op ‘Opslaan’ en actualiseer je relatie. Nu zie je welke relaties tot jouw selectie behoren en kan je hen gericht gaan mailen.

Selectie criteria

Als standaard staat hier Emailadres. Hier zou je bijvoorbeeld kunnen opgeven ‘Emailadres bevat @hotmail.com‘. Op deze manier krijg je alle relaties met een hotmail.com mailadres. Je kan hier ook op een specifiek emailadres zoeken, zoals ‘truus@iconneqt.nl’.

Naast het zoeken op emailadres, zijn er talloze opties om selecties te maken binnen iConneqt. Er kan bijvoorbeeld een selectie gemaakt worden op de status van een relatie of andere kenmerken zoals de woonplaats of leeftijd. Criteria kan ook gecombineerd worden. Zo kan er een selectie worden gemaakt op alle mannen die geboren zijn tussen 1950 en 2000.

‘Elke’ of ‘een of meer’
Deze combinaties kunnen gemaakt worden door de ‘elke’ of ‘een of meer’ opties. Het kan zijn dat een relatie aan alle opgegeven criteria moet voldoen, zoals in het voorbeeld van de mannen die geboren zijn tussen 1950 en 2000. In dit geval kies je voor ‘elke van deze criteria is waar’. Het kan ook zijn dat je een selectie wil maken op alle vrouwen jonger dan 60 met als woonplaats Amsterdam of Utrecht. In dit geval kies je ervoor om groepen te maken. De criteria vrouw en jonger dan 60 behoort dan tot ‘elke van deze criteria is waar’. De tweede groep behoort tot ‘een of meer van deze criteria is waar’ en hierbij geef je aan dat de vrouw in Amsterdam óf Utrecht woont als criteria.

Tip: wist je dat je ook selecties kan maken op basis van linkkliks? Wanneer een deel van jouw doelgroep bijvoorbeeld op die ene sjaal in de nieuwe collectie heeft geklikt, kan jij dat deel een retentiemail sturen op basis van hun interesse in die sjaal. Hetzelfde geldt voor wanneer een deel van jouw doelgroep op bijvoorbeeld een aanbieding voor 3-daagse overnachting in jouw hotel klikt. Op deze manier benader je een specifiek segment van jouw doelgroep en dit staat gelijk aan een hoger openingsrate!